Minnen och 70% underkänt

Jag och Neo dansar till Depech Mode på radion, eller ja vi busar ikapp till musiken ;) Får mig att tänka på när jag var i stockholm med pappa och syrran för några (5-6?) år sen och Depech spelade på Stadion en sommarkväll. Vi satte oss högt uppe på en klippa intill stadion bredvid andra fans som hade kommit dit för att njuta av gratis livemusik. Vi såg precis över stadions övre kant, dock inte musikerna så klart men det var en skön sensommarkväll som jag minns :)

I morse var jag på universitetet för att få tillbaka fysiologitentan jag skrev för en knapp månad sedan. Kursansvarige började med att, så som vid de allra flesta tillfällen, se lite bekymrad ut. Med all rätt, 70% av gruppen på 70 personer hade blivit underkända. Och det trots att det på vissa frågor gavs möjlighet till att få välja att skriva om ett av flera olika ämnesområden. Det är tufft, jag känner många som det inte gick bra för och i 9 fall av 10 så bryr de sig och gör allt i sin makt för att klara kurserna. Det är absolut inte att de jobbar på sidan av eller skiter i utbildningen. Jag tror att det beror på studieteknik, för de kunskaperna som man får med betyget "G" i gymnasieskolan är inte stora. Det som jag vinner mest på att hela tiden sträva efter det högsta betyget i tidigare utbildningar var inte kunskap om det jag läste utan egentligen kunskap om mig själv, och främst hur man själv tar in och bearbetar kunskapen bäst och snabbast. Som en föreläsare tillkännagav första terminen på Biomedicin att "jag har lärt mig att förutsätta att ingen av er har gått i skolan innan" stämmer till viss del. Man kan alltid börja om på nytt när det gäller inlärning om man känner att man hamnat i en Underkänt-svacka.



På tal om tentan så gjorde jag tre rena slarvfel som kostade mig minst 5 poäng. Jag hade sovit för lite dagen innan så jag var helt grynig i huvudet under hela tentan. Beginner mistake - jag vet. En fråga var sketa lätt "vilken är tunntarmens olika delar?" och jag raddade upp tunntarmens olika lager och funktion från mucosa till serosa. Svaret var bara tunntarmens 3 delars olika latinska namn, vilket ses som någonting otroligt simpelt och nått som alla intresserade kan i sömnen. Skrattretande såhär i efterhand, men nu klarade jag ändå VGgränsen på 85% vilket var extra trevligt. Som cred till mig själv för gott genomfört arbete så handlade jag grejjer till en av mina favoriträtter på vägen hem från skolan; köttkorv med hemgjort rotmos :D Det är så underbart gott. Som en älskades smekning en varm sensommarkväll...... eller nej, inte riktigt ;)


//Sara


Kommentarer
Postat av: Henrik

DM spelade på Stadion 2006 och jag stod längst fram. Det var en bra kväll...

2010-04-21 @ 20:04:57
URL: http://www.diamondtech.se
Postat av: Sara

det kan jag tänka mig :)

2010-04-21 @ 21:40:44
URL: http://saraskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0