Den 16:e december händer det!

Den 16 december hämtar vi hem vår lilla kissemiss av manligt kön som just nu ligger och vilar hos sin mor i Fjugesta utanför Örebro.

Vad säger du nu då Cecce?! Cute or what?




Tillochmed Ola som försöker framstå lite "anti" börjar mjukna och planera inför hemgången. När det är en händelse som jag ser fram emot mycket så brukar jag vara taggad som få under några dagar och vilja att allt ska hända på en gång! Då kan jag vara lite intensiv (tycker ola ;)) Jag ska se till att fixa och dona ordentligt inför dagen då den lilla krabaten tar sina första stapplande steg i sitt nya revir. En skön klösställning, kattsand och lite annat har jag redan fixat och i slutet av denna månad kommer låda och transportbur. Jag längtar!




Jag har nyss kommit hem från skolan, lite tidigare än utsatt då jag inte behövde göra om försöket. Laborationen gick ut på att bestämma succinatdehydrogenasaktiviteten i blomkålsmitokondrier. Ja, lika bekripligt som alltid alltså ;) Nej men ärligt denna laboration är en av de mest avancerade jag gjort pga att teorin bakom metoden är så uppåt väggarna biomedicinskt komplex att det krävs en hel del för att förstå vad som egenligen hänt. Metoden var hyfsat enkel men det kommer som sagt krävas en hel del kunskapsinhämtande om enzymers kinetik, hur olika inhibitorer och mycket annat fungerar för att ens komma på vilka resultat vi borde få teoretiskt. För att inte tala om elektrontransportkedjan och alla dess reaktioner....



Snabb förklaring för alla som vill hajja: 7 proven + blank inför spektrofotometrin. Ju ljusare färg desto mer reducerat har den artificiella elektronacceptorn 2,6-dichlorophenolindiphenol (DCIP) blivit med hjälp av E-FADH2. Giftet Natriumacid tillsattes för att stoppa komplex 4 i elektrontransportkedjan så att elektronerna binder till DCIP (resulterar i en ljusare färg) istället för syrgas till vatten (normalt).

Nu ska jag kasta in dagens värden i excell så jag får någonting vettigt gjort! Senare ska gymmet beträdas och axlarna shapas bäst jag vågar :)

Hajj

//Sara

Kommentarer
Postat av: Mamma Milla

hjälp vilken gobit! Inte skon allså, utan missebäbisen.

2009-11-24 @ 19:29:56
URL: http://lillamillas.blogg.se/
Postat av: cecce

naaaääää vaa sööööt, kisse kisse kisse, aaakisse kisse kisse

2009-11-25 @ 12:19:03
Postat av: Sara

Jag Veeeet! :D och du kommer ju hit till Örebro över jul så länge du kunde sa pappsen, då får du hjälpa till att busa med honom :)

2009-11-25 @ 13:10:16
URL: http://saraskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0