Ny sovplats

Bloggningen blir lidande när jag har mycket att göra i skolan. Stressiga dagar, dvs dagar då jag har deadline på diverse uppgifter och rapporter lägger jag blogghalvtimman på att vila med en kopp kaffe istället för att just blogga. Igår var det nobeldagen och pristagarna i medicin fick priset för sin forskning på telomerer vilket är lite kul eftersom jag just nu läser genetik. Telomerer är, för de som inte vet, DNA med sk. repetetiva sekvenser (hos människa kvävebaserna TTAGGG) i ändarna på varje kromosom. DNA:t i dessa telomerer kodar inte för något protein utan är till för att skydda DNA´t under celldelningen från diverse dnaätande enzymer. Under replikationen (när dna kopieras under celldelningen) riskeras dessa repetetiva sekvenser att förkortas. Ju fler gånger cellen delar sig själv desto större är chansen att de repetetiva sekvenserna kortas ned; man har sett att gamla celler har förkortade telomerer och dessa "gamlingar" har därför en större risk att få sitt dna skadat i diverse mekanismer. När dna skadas registreras det av någon av de många regleringsvägar som finns och cellen tar förmodligen självmord och skadan ej kan repareras lätt..... Det som är det intressanta är att man i cancerceller har sett att det enzym som bygger på dessa repetativa sekvenser- telomeras är mer aktivt, eller finns i högre koncentration. Att telomererna ej förkortas nämnvärt i cancerceller är en faktor som gör att de kan "dela sig som galningar" eftersom cancercellernas självmordsprogram skjuts upp med tricket att alltid ha överskott på telomeras. Har inte gått in nogrannare på vad nobelpristagarna fann med sin forskning men jag kan tänka mig att det är ganska "hett".

Just nu håller jag på att tvätta och går runt och fixar i lägenheten. Jag har gjort en säng till lilla Neo som kommer på onsdag kväll av en Scorett-skokartong, en gammal handduk och ett slitet örngott - hoppas han inte är kräsen ;) Igår var vi på Coop och köpte kattmat; torrfoder av märket "Perfect Fit-Junior" och Mjau mjukmat för småkissar. Fy nu går det inte att lägga upp några bilder :(

Vi hörs!

//Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0