Borlänge Tour och ovälkomnandet av att vara av kvinnligt kön

Borlänge Tour... Borlänge tour är en tävling som de allra flesta mountainbikecyklister kör och kan jämföras vara XC-loppens Finnmarksturen. På Borlänge Tour dyker ofta även de cyklister som man bara ser någon gång per säsong upp - och med all rätt, det är en bra tävling. Enklare tekniskt än många andra sverigecuptävlingar för att passa ´den breda massan´men utmanande ändå då det finns gott om sandbackar... Och även i mitt hjärta har Borlänge tour fått en särskild plats; Det var där jag och ola fick upp ögonen för varann och det var där jag växte lite i mitt egna tävlande då jag (i lördags) insåg att trots att jag säsongen 2010 inte kan matcha tiderna med "toppskiktet" i damelit så förtjänar jag att vara där trots att jag slåss om placering 4-9 och inte om medaljerna. Damelit är en hård klass. I motsvarande herrklass - herrelit - får man inte stämpeln ´helkass´ om man kommer 10minuter efter vinnaren på ett XClopp. Den stämpeln får man i damelit, trots att differanserna mellan första och sista är betydligt större i herrelitklassen. Jag talade med en tjej i 25 års åldern i omklädningen igår efter tempot. En tjej vars högsta mål inom mountainbiken var att kunna köra i damelit (!). Hon hade tävlat sedan F11-12 men tagit ett sabbatsår efter junior (17-18) men aldrig kännt sig good-enough att få köra i damelit; där dam står för "skämmes" och elit står för "självplåga". Vad har Du egentligen för inställning till damcykling i Sverige? En förändrig måste ske snart - annars kommer deltagarantalet i sveriges damigaste elitklass snart att gå från skitlågt till obefintligt.  

Tänkte lägga in en bild från borlänge CK´s hemsida, men tyvärr, hittade inga bilder upplagda från damklassen. (Jo, det är säkert)


//Sara

Kommentarer
Postat av: Lisa

WOORRDDD. så sant.

2010-05-24 @ 12:29:40
Postat av: Oscar Ekstam

Bra skrivet och uppmärksammat om Damcykling. Något måste göras och det nu

2010-05-25 @ 12:41:34
URL: http://www.oscarekstam.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0