Händelserik kväll

Ibland är man glad att man inte är helt tappad bakom flötet när det gäller sjukvård. Ikväll var det dramatik utanför ljungstugan där en klubbkompis fått ett 10tal getingstick och fått en allergisk reaktion/chock minuterna efteråt. Jag la honom i framåtstupa sidoläge och snackade med honom medans ola ringde 112. Han svimmade av till och från, kräktes, svettades kraftigt och händerna var blåa av syrebrist. Yr och matt och svamlade som svar på frågor, ville ställa sig upp och gå iväg på toa. Vilket skolboksexempel tänkte jag. "Se till att få hit ambulansen fort som fan!" Skrek jag diskret till ola som halade upp telefonen. Luftvägar, luftvägar, luftvägar tänkte jag. Iiinte svimma av.... När ambulansen kom hade han ett blodtryck på 60/40 mmHg(!) och kände sig då mindre yr än några minuter tidigare. De satte infart och dropp och gjorde rutinkontroller innan han kom upp på båren och in i bilen. I brickebergsbacken svimmade han av igen vilket vände åkturen från ett prio2 till ett prio1. Jag satt och snackade med föraren om vad som hade hänt. Jag tror de gav honom syrgas därbak i bilen och sen fick han adrenalin i.m vilket gjorde honom piggare. På akuten gavs, förutom dropp, antihistamin och kortison. Allt ordinerat av en supernervös underläkare med "akut medicin" i poketform gömt bakom sitt anteckningsblock.

Jag är rätt stolt, och hur knäppt det än låter, glad över mitt agerande ikväll. Jag visste precis vad som skulle göras när han blev påverkad av sticken, och vad som INTE skulle göras. Vad som är viktigt och vad vi strävade efter. Att den teoretiska kunskapen kunde överföras så naturligt till praktiken. Kolugn och kommunicerande med ola. Vilket bra team vi är föresten! Men det visste vi ju innan med ;)



Nu ska vi sova! Imorgon väntar en ny dag :)

//Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0