Invägning

Goddagens :)

När jag kom hem igår halv 8 efter tentan föll jag ihop på soffan av utmattning. Känslan jag beskrev till ola var "som att gå 6 timmar i snöstorm med öppna ögon". Om det var huvudet, eller linserna som gjorde den grumliga dimman framför mig vet jag inte men slut var jag. Det är taskigt att lägga en 5timmarstenta på fredag eftermiddag tycker jag; det är på eftermiddagen/kvällen som man är som segast i huvudet och dessutom pluggar man ju på som en jävel från tidig morgon till tentan startar samma dag för att vara säker på att inte ha glömt nått viktigt. Så tankeverksamheten jag produserade igår från tidig morgon till en kväll tippar jag på motsvarar ca 2,3kg druvsocker ;)

På tal om druvsocker, vi köpte en våg för nån vecka sen som skulle mäta både vikt, fett-, muskel- och vattenprocent. Sent den kvällen vägde jag in mig på 55,7kg, jag ryggade tillbaka men det var ju som sagt kväll. Vågen pajja av någon konstig anledning, den visade både 30 och 180 kg för ola men som tur var hittade vi kvittot i återvinningsrummet här på gården! Hur tur har man inte då?? :) Igår vägde jag in mig på den nya vågen, nu på förmiddagen och den visade 52,9kg. Viktminskningen beror på att jag inte varit i träning eftersom jag varit förkyld, jag går alltid ner i vikt under ett träningsuppehåll. Av erfarenhet vet jag att jag inte kan få ut maximal kraft på träningarna om jag väger under 48kg, eftersom det då känns som om man går runt med hammarn hela tiden, trots att man ätit. Men en viktiminskning är det snabbaste sättet att öka sin syreupptagningsförmåga på och jag ska gå ner så att jag väger runt 50-51kg till tävlingssäsongen har jag tänkt men känslan i kroppen avgör såklart.  

Nu ska jag ta ett lugnt cykelpass utomhus, bara åka och lyssna på musik och försöka ta det lugnt...

Ha det!

//Sara

Kommentarer
Postat av: Tina

Hoppas tentan gick bra. Känner vagt igen termerna och minns ångesten...



Noa är ju bara för söt. Tur att dom sover så mycket annars hade du väl inte fått mycket gjort kan jag tro.

2010-01-16 @ 17:45:02
Postat av: kapten

hur mycket vart det du tog i benpress? orka inte leta upp det... har för mig att det var mycket o jag stod sist och bara titta på vikterna o tänkte att det måste vara maskin som är konstig.

2010-01-16 @ 22:39:16
URL: http://kapten8.blogspot.com
Postat av: Sara

Till kapten: Jag har tagit 271kg men då körde jag 4-5 rep i 3 set. Har aldrig maxat men som du säkert vet om om du läser min blogg så har sambon och jag en intern ouppklarad tävling om vem som tar mest i pressen... Vi blev båda sjuka strax efter vi antog utmaningen men nu är vi båda friska så snart vet vi vem som får ta kattlådan i 3 veckor... ;) Är du cyklist?



Till Tina: Ångest har jag inte inför tentorna, eller det beror ju på vad man klassar som ångest men ;P Men inför denna var jag faktiskt nervös, och det brukar jag aldrig vara inför en tenta. Jag visste att det skulle bli jäkligt tufft hur mycket jag än pluggade inför den (kursansvarige är otroligt hård vid rättningen och tror på "tillämpad kunskap") Jag lyckades bra på alla frågor utom en 6 poängare (maxpoäng 77) men jag tror och hoppas att jag fick minst G.

Neo brukar kliva omkring i pappershögarna på skrivbordet men jag brukar bara ignorera honom så lägger han sig snart mellan mina armar och sover :)



2010-01-17 @ 16:24:45
URL: http://saraskrypin.blogg.se/
Postat av: kapten

okej, det är ju dock ganska mycket! men jag har kommit underfund med att maskinerna skiljer sig en del åt så att 500kg på en kan motsvara 200 på en annan osv, åtminstonde kändes den vetskapen bra för psyket. Jo, jag är cyklist men lite lat och csn-begränsad så jag hoppas på att kunna vara med o fajtas i h30 om några år.-) bor i skåne så har tänkt åka några tävlingar i år kanske i danmark, eftersom det är närma.



alltid kul och läsa om andras träning! /john

2010-01-18 @ 13:30:36
URL: http://kapten8.blogspot.com
Postat av: Sara

Att det skulle skilja 250% mellan samma typ av maskin beroende på vart de står i landet tror jag inte ett smack på, kanske att det skulle diffa nått kilo beroende på kvalitet, du måste mena 2 olika benmaskiner?? Ett jämförande med benböjj med skivstång är en helt annan sak eftersom man inte alls har samma gratis-stabilitet som man får i en benpress. Jag kan inte köra slut på benen med benböj med skivstång eftersom mina axlar inte pallar trycket från stången trots att jag har mellanlägg så därför väljer jag oftast att köra just benpress.



Jag går också på csn så känner igen problemet du har. Ingen säsongsupphottning av hojjen här inte! ;) Man får välja bort de tävlingarna som är långt bort pga soppapängar men danmark kan ju då vara ett alternativ för dig om du vill ha tuffa tävlingar :) Vad pluggar du för nått??

2010-01-18 @ 17:42:53
URL: http://saraskrypin.blogg.se/
Postat av: kapten

jo, alltså själva benpress maskinerna skiljer sig åt, det finns såna som är konstruerade så att vikterna går mer som en pendel och det verkar som att de är "enklare" att ta mycket på eftersom vikten "pendlas" framåt. blev varse på det där, när min kompis börja babbla om att han lyfte flera hundra kilo o mig veterligen har han aldrig visat dom musklerna på nån cykel direkt... sen kom vi dock fram till att på hans gym var det en annan konstruktion av själva maskin nämligen pendel grejen, kolla youtube så ser du vad jag menar.



nja, man får nöja sig med att byta vajrar då o då ungefär på csn budgeten. Jo, danmark är nog schysst är rätt så lik natur som i skåne, och danskarna är urstarka så fort det blir grus, så det ska bli kul. De har dessutom tävlingar nästan året runt som jag förstått det, helt annan cykelkultur där överlag!



håller på med en kandidat inom kriminologi men har en massa fria poäng som måste insamlas nu, så imorgon bitti börjar jag med projektledning i en termin.



vad har du för förhoppningar inför säsongen?

2010-01-18 @ 22:55:54
URL: http://kapten8.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0