Filosofpaus

Sitter med förra årets tenta och försöker klura ut fråga nr 3:

"För att få ett mRNA att translateras krävs icke-genetiska modifieringar av det primära RNA-transkriptet. Vilka är dessa modifieringar och vilka funktioner har de?"
Jaha...?

Får klura vidare..

Vi har nyss kollat på Mästarnas mästare och vi lade slutsatsen att de personer som medverkar detta år inte är lika kul som förra året. Fast programmet är fortfarande underhållande, mycket för Holm och Sandells skull.

Äh, nu måste jag fortsätta...!

//Sara

Kommentarer
Postat av: Anonym

Splicing där introner klipps bort och exoner lämnas kvar är väl en sån posttranskriptionell modifiering?

Efter transkriptionen adderas ju också en poly-A svans. Borde också räknas in i frågan tycker jag.



Funktionen får du läsa om själv...

2010-01-13 @ 12:23:42
Postat av: Sara

Ja, jag förstod det efter att ha smygkikat i mina anteckningar... Hela splicingmaskineriet är ju en stor del men förutom poly-A-svansen så borde 5'capen vara med i svaret.Du vet den där "upp-o-nervända" guanosinmonofosfaten som både ger ett mekaniskt och kemiskt stöd mot exonukleaser (ämnen i kroppen som bryter ner RNA främst om det skulle vara viruellt.



Kul att någon biomedicinare läser min blogg :)

2010-01-13 @ 14:15:12
URL: http://saraskrypin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu vet jag inte om jag kommer ihåg rätt, men är inte 5' capen en del av transkriptionen? Fast det spelar nog ingen större roll...

Hehe, jag är faktiskt inte biomedicinare utan cyklist :) Kände bara att jag ville hjälpa dig med det lilla jag kunde. Men det var kanske ingen hjälp ändå.

Jag har en bra minnesregel för translationen (A,P och E-platserna på ribosomen). Antingen kan man tänka sig APE=apa (3'-5' riktning) eller EPA=bil för bönder utan körkort (5'-3' riktning). Hoppas det hjälpte nånting.

2010-01-13 @ 23:23:49
Postat av: Sara

Oj, en cyklist som är anonym! Det var ovanligt. Ditt svar gav mig bara större säkerhet till att jag funnit rätt svar eftersom jag inte har något facit! Tack :)

2010-01-14 @ 20:36:47
URL: http://saraskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0