Lite historia, lite framtid

Sitter med min bästa bok, "Cell and molekylar biology" heter den men är dock inte särskilt sängvänlig. 50*35 cm är den uppslagen och med en vikt på ett antal kg gav den mer än mycket syra i armarna igårkväll. Läser mig smart inför tentan, just nu ska jag förstå replikationen men nothing makes sence right now; lagging strand och leading strand, DNA polymeras III och 3' jävla -OH grupp! Ska man komma ihåg allt detta?! Bara att plugga på, jag vet. Och sen har vi blivit förkylda här hemma också, hoppas det inte blir så långdraget som Töjren-viruset bara... Dagens föreläsningar handlade om aktionspotensialens fortledning i perifera nervisar. Det kanske låter svårt men när man blivit indoktrinerad nervcellernas uppbyggnad sedan högstadiet så är det inte så långt bort. Se hit alla pedagoger! Jag fick mitt biologiintresse av en hängiven gubbe till biologilärare när jag gick i 8an, och jag tror att han omedvetet har agerat en stor del i mitt val att gå natur och nu till att få en kandidatexamen i medicin. Mitt mål är att jobba inom forskning, att få använda mina kunskaper till att föra ljus och beskriva någonting som ingen annan sett förr. Jag skulle gärna vilja jobba med celler, jag kanske skulle kvala in mig hos någon forskare på det området till min C-uppsats? Värt att fundera på... Men, down to earth, först och främst måste jag ta itu med den jäkla replikationen ;)



PS. Såg ni när Colonga blev ditsmackad av en svensk idag? ;) DS.

//Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0