Saras hålla-i-pengarna tips

Har nyss försökt att få ett NA-kort hemskickat, trots att jag vet att man måste betala tidningen till ordinarie pris (200 i månaden) för att få det med iallafall. Kul att se om jag slinker igenom systemet....

Jag har varit duktig flicka den här månaden och satt undan hela mitt lån från csn (5100kr) på mitt don't touch-sparkonto, betalat av resten av mitt lån på cykeln som var på 3000 kr. Räkningarna betalade jag med min sätta-i-halsen-heltidslön.

Mina ekonomiska tips till er alla som måste hålla i de stålar som finns är;

1. Ha bara 30 kr på kortet ni betalar med. Om ni ska köpa någonting måste ni först åka hem och föra över pengar till kontot mha internetbanken. Då hinner ni tänka efter fler än två gånger om ni verkligen behöver saken. Om grejjen kostar, låt säga 200 kr; sätt bara över 200 kr då.

2. Ha aldrig kontanter i plånboken. Hur länge ligger kontanter egentligen kvar i den säkra fickan efter ett bankuttag? Det är mycket svårare att ha kontroll över vad, och hur mycket man har köpt och betalat för om man betalar med kontanter. Med kortbetalning så står alla inköp uppradade; du kan se exakt vad det kostade, hur mycket du hade och hur mycket du har kvar. Jag går in på min internetbank ca tre gånger per dag just för att ha superkoll; jag vet alltid på 10-kronan hur mycket jag har på mina 3 konton.

3. Skapa ett icke-röra-förutom-i-nödfall sparkonto. Om du ignorerar allt vad impulsköp, fika, bio och pub heter så kan du säkert sätta över några hundringar varje månad. Efter några månader har du en buffert som du: 1. Kan vara stolt över.  2. Ha som en säkerhet om tex. cykeln skulle krasha. Det blir lite av en sport över att få detta konto att växa, iallafall för mig som är en tävlingsmänniska ;)

Såklart har jag fler än 3 tips på lager men det kan bli lite tradigt att skriva ut allting.

Nu ska jag sätta mig och läsa 3 stycken forskningsrapporter om sambanden mellan hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

See ya!

//Sara


Kommentarer
Postat av: Maxus

Roligt att det här håller på att bli en husmodersblogg. Några tips på hur man får bort fruktflugor eller slipper få tårar i ögonen när man skalar lök? ;)

2009-09-05 @ 16:36:48
URL: http://twitter.com/maxuswidar
Postat av: Sara

Skönt att man får vara lite moderlig ibland ;)



Mot Fruktflugor: Länsa alla bänkar från frukt, bröd = allt ätbart. Släng alla sopor. Torka alla bänkar och damsug. DÅ försvinner flugisarna snart.



Mot tårar: Skaffa linser om du påverkas även fast du har glasögon. Annars: skaffa ett stadigt cyklop. Har hört att det annars ska finnas en GM gul lök som inte har svidande saft på marknaden snart =P



Så, nu har jag fått utlopp för min aggression.

2009-09-06 @ 10:44:40
URL: http://saraskrypin.blogg.se/
Postat av: Maxus

Snyggt! Säg bara till, jag brukar ha en viss förmåga att provocera. Har du Spotify? Lyssna på Crowpath - Children of Boredom. Perfekt stenkross/aggrolåt, dessutom spelar jag orgel på den.

2009-09-06 @ 12:04:45
URL: http://twitter.com/maxuswidar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0