Effektiv

Var nära att bli överkörd nyss. Av en taxi, så klart. Om det inte är någon som vinglar hit och dit över flera vägbanor pga alkohol i blodet så är det alltid en taxi. Det hade varit grön gubbe i ca 5-10 sekunder, filen med bilkö närmast mig stod helt stilla, jag körde ut framför den stilla kön men har tagit för vana att alltid sakta in och kolla filen bredvid eftersom den första filen skymmer den andra. Och mycket riktigt! Där kom en taxi i en 70 knyck en halvmeter ifrån mitt framhjul. Jävla Helvete!! Skrek jag åt honom men han hade redan hunnit till rondellen vid det laget. Tänk om jag inte skulle varit skärpt just idag, eller om det varit ett litet barn som skulle gå hem själv från skolan för första gången? Eller om jag skulle ha haft bråttom och kommit i för hög fart? När jag är arg brukar jag skriva en insändare till en tidning, och så även i detta fall:

Till Närkes Allehanda:

Under ett flertal tillfällen har jag och folk i min omgivning reflekterat över hur vårdslöst taxichaufförer kör i trafiken. Idag var jag och två andra cyklister nära att falla offer för ännu en olaglig handling utförd av en taxiförare. Alla tre måste ha haft änglavakt.

Vid korsningen alnängsgatan/järnvägsgatan körde en taxi rätt igenom korsningen fastän gående och cyklister haft grönt ljus i flera sekunder. Jag inklusive två mötande cyklister fick ställa sig på bromsen då taxin körde mot rött ljus och dessutom i en hastighet långt över hastighetsgränsen 50 km/h. Tack gode gud att alla tre fått in rutinen att alltid kolla alla körfält vid skymd sikt innan vi gjorde valet att åka över; jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hänt om det var barn som skulle gå över gatan och inte vuxna som i detta fall... Men det bryr sig väl inte taxichaufförer om? För dem har väl inget förstånd, eller? Jag tvivlar.

Tack för mig, nu ska jag leva livet. Imorn kanske jag blir överkörd av en svarttaxi.

//Sara


Kommentarer
Postat av: Maxus

Flash forward: Sara, 53. Förtidspensionerad, bitter rättshaverist som stämmer kommunen över någon symbolisk tvist om postutdelningen. ;)

2009-09-21 @ 21:33:15
URL: http://www.twitter.com/maxuswidar
Postat av: K.

” Praktikant eller inkompetent yrkesförare”



Hann du se färgen på bilen?



Det nystartade taxibolaget T-taxi betalar ingen lön till sina förare. De är nämligen praktikanter och inte anställda.



fartsyndarna finns bland storbolagen

Nio av tio taxibilar kör för fort.

Bland de stora bolagen finns de värsta fartsyndarna hos Taxi Kurir,

Det visar Aftonbladets hastighetskontroll.



Om yrkestrafiken höll hastighetsbegränsningarna skulle minst 25 människoliv kunna räddas och 220 000 ton koldioxid sparas. Samtidigt skulle företagen kunna spara över 1 miljard kronor/år genom lägre bränsleförbrukning och mindre slitage på fordonen.



Yrkesförares attityd orsak till fortkörning

Fortkörning och körning utan bälte är vanligt och accepterat bland yrkesförare, visar en studie av VTI. Studien visar att så många som 30 procent av yrkesförarna har för avsikt att köra 20 km/h för fort.



I studien framgår att många yrkesförare upplever att tempot är högt och att konkurrensen med andra företag kan leda till att man bryter mot trafikreglerna. VTI menar att detta är ett problem som bör uppmärksammas eftersom det har en betydande inverkan på trafiksäkerheten.

2009-09-22 @ 01:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0