Havregrynsgröt vs. Nerikes Allehanda

Hinner slänga in en kort blogg.. Skriva fyra sidor om indiens kastsystem är inget kul. Var inne på Nerikes allehandas sida, först för att kolla kalendern tills ikväll men gled sen över till artiklarna. Eftersom jag inte har tidningen så har jag inte hängt med i de negativa artiklarna om huruvida Rudbecksskolan ska läggas ned eller ej. Ni har säkert hört talas om att Rudbeck och Karolinska Lärovärket ska "slås ihop".  Artiklarna som är skrivna hittils har varit till 95 % negativa för Rudbecks rykte, men de positiva delarna står ju aldrig med, eller hur? Som att det var ett elevarrangerat evenemang i onsdags, där även många lärare angagerade sig. Eller att Stjärnparadssektionen hela tiden leder organiskationen till oanade höjder. Sådant står aldrig i tidningen. Näpp! Här finns det bara invandrare som bråkar med knivar och uråldriga lärare. Eller??? Vad sägs som att de som går ut från Rudbeck får den mest kvalitativa utbildningen, att de som gått på Rudbeck har ett försprång när de senare börjar på universitet/högskola? Att lärarna ordnar så att vissa angagerade elever får åka till Stockholms Universitet och bli upplärd och forska med forskare med hög status inom ett, för eleven intressant område. Sådan fakta kommer aldrig med i tidningen. I några veckor i somras var jag på en sådan "forskarskola" där jag helt klart hade ett försprång kunskapsmässigt efter att ha gått på Rudbecksskolan med inriktningen Biovetenskap. Nä, skriv om hur jävligt det är här i stället. Det samhället förlorar är "bara" ungdomar med bra karaktär och höga kunskapsnivåer!

Nerikes Allehanda har även startat ett debatt om huruvida, jag citerar "Är studenter bortskämda och lata - och behöver press på sig? Eller kommer 4-årsgränsen stänga folk med mindre pengar ute från utbildning?"  Den som skrivit detta har aldrig varit student, och är, enligt mig, inte rätt person att leda denna debatt. Eftersom personen tydligen inte vet hur hårt det är när pengarna inte räcker för att köpa mat till den sista veckan. Men vadå MAT? Det behöver man väl inte? På Aktuellt sa dom igår att studerternas månatliga ekonomi går med förlust med över 800 kr, och det är varje månad! Hur ska man leva som student, om man inte har någonting att leva för? Jag är säker på att den minst sagt kniviga situationen för studerande håller tillbaka många kvalificerade människor att inte ta steget att utbilda sig. 



 Inte gott 700 ggr/år


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0