Julemys och tungträning

God Jul alla människor :) Neo hoppar upp i knät och upp på skrivbordet för att få uppmärksamhet, jag låter han trippa runt så länge han inte går på tangenterna. Han jamar och springer till dörren när vi kommer hem, det är så underbart att ha djur omkring sig. Jag håller på att koppla in den externa hårddisk jag fått i födelsedagspresent och sen ska jag nog börja tanka över bilder och annat som man vill spara. Min dator är ju inte helt frisk har vi märkt så vi har varit förberedda på att den ska kacka ihop när som helst. 
 
Vi kollade på nyhetsmorgon imorse, en kvinna som mist sina 3 barn + exman i tsunamikatastrofen intervjuades i TVsoffan denna snöiga morgon. Hela inslaget var tänkvärt men det som var så jäkla rätt var de tips som hon gav till alla som lyssnade att "krama om de ni älskar en extra gång, ta vara på den tid ni har tillsammans och ödsla ingen kraft på att tjafsa om struntsaker" Så bra sagt.

Julens träning:
I onsdags var jag på gymet och körde styrketräning. Benpressen är en av mina favoriter ;) Har aldrig testat hur mycket jag klarar av att köra, jag har aldrig "maxat" så varje pass är en liten överraskning... Just detta pass testade jag att lägga på lite extra vikter utöver vad jag kört innan med ola. La på 30 kg så jag kom upp i 200kg, visst det går bra tänkte jag, jag kunde göra runt 8 rep i varje set. Hmm, undra om jag skulle lägga på lite mer? Jag la på dryga 30 kg till och nu körde jag runt 5 reps per set utan större svårigheter. Nu får det räcka för idag tänkte jag som i slutet av passet kört hela 8 set. 
På julaftonen sprang jag med pigga ben i ca 1h, naturliga intervaller. Igår hade jag tänkt cykla med då det bara skulle blivit balansträning sprang jag igår med 1h 15min. Löpningen kändes då inte lika framåt och långt. Jag behöver verkligen nya skor, mina jag har nu är nedslitna till skumsulan och så att konturerna känns under trampdynan så att delar av fotsulan domnar... Men det är skitdyrt med nya löpskor :(
Idag var vi på gymet igen och jag satte mig i min favoritmaskin igen. "Jaha, okej jag värmer upp med 175kg" men det kändes inget bra alls bara tungt och skakigt. Jag avbröt och gick tillbaka till uppvärmningen... Jag satte mig på spinhojjen och körde en typisk uppvärmning på 15 min som innan ett intervallpass. Jag gick tillbaka till maskinen och vips! så kändes det bra igen. Körde uppvärmningssetet igen och la sedan på till 230 kg som jag slutat med på sista styrkepasset. Vikten kändes lättare idag och jag körde 8rep i 2 set. Jag la på till 255kg och körde 1 set. Äh, ingen idé att hålla tillbaka när jag väl är frisk tänkte jag och la på till 271kg. Jag ställde mig upp mellan ett set och beundrade de vackra viktmagasinen. Tillochmed jag blev förvånad att min förhållandevis lilla, späda kropp klarade dessa vikter. Jag körde 3 reps men nu började det kännas rejält att trycka upp från den 90gradiga vinkeln. Ola räknade ut att jag tog exakt 5ggr min egen vikt i benpress idag, vilket var lite kul att det stämde så 271/5=54.1 :) Men nu är det så att jag inte ska bli tyngdlyftare utan konditionsidrottare. Just det. Jag ska köra fler rep per set sk. "killing me slowly"-set ex. 150kg 20-25rep per set. Fy fan, man skriker inombords av smärta de sista 7 repsen samtidigt som endorfinerna drogar ens hjärna att köra 4 set till - ja, tävlingsmänniskor är fakirer.  



//Sara


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0